Lærer Belinda Hjellum forteller om hvordan hun tilrettelegger for høytlesing i klasserommet.
2. trinn ved Lone skule i Bergen har lagt inn mange boktips her i Leseskogen. Foreningen !les har spurt lærer Belinda Hjellum, en av lærerne på trinnet, om hvordan hun og elevene jobber med høytlesing i klasserommet, og hva elevene synes om å bli lest for.
– Elevene ble fort interessert i dyrene i Leseskogen. De ble veldig opptatt av hvem de var og hva de heter. Nå har vi begynt å sy noen av dyrene i skogen, det er veldig populært, forteller Hjellum.
På 2. trinn på Lone skule leses det høyt i spisetiden flere ganger i uken.
– Vi leser også av og til i norsk/matematikk- eller zerotimer når vi lærere funnet bøker som passer til temaet vi arbeider med. Ofte viser vi både tekst og bilder på smartboarden som lærerne skanner inn på forhånd. Når vi lest ferdig en bok skriver vi en anmeldelse i leseskogen sammen. Elevene sier hva læreren skal skrive. Også her bruker vi smartboard, forteller Hjellum.
Hjellum har spurt elevene sine hva de synes om å bli lest høyt for, og det er ingen tvil om at de liker det.
– Gøy, koselig og spennende, er elevenes tilbakemeldinger. De forteller også at de liker å snakke om bildene i bøkene og at de synes det er spennende når læreren bruker stemmen sin på ulike måter under høytlesingen. Noen elever forteller at de mest glad i faktabøker. For eksempel liker de å lære om dyrene i Leseskogen. Andre sier at de får lyst å lese selv når de hørt en bok. Elevene forteller også at de liker når mamma eller pappa leser høyt for dem hjemme, sier Hjellum.
På 2. trinn ved Lone skule leses for tiden Kaptein Supertruse av Dav Pilkey, En ukjent verden av Peter Gotthardt og Ronja Røverdatter av Astrid Lindgren.
Les Lone skules anmeldelse av En ukjent verden her.