På Kjelsås skole i Oslo er både 1. og 2. trinn med på Leseskogen.
De er 113 elever fordelt på 6 klasser. Hvordan jobber de med Leseskogen på Kjelsås? Vi har snakket med Christine Andersen, kontaktlærer for 2c.
– Lærerne leser i egen klasse og legger ut anmeldelsene sammen med elevene etter lesingen. Vi blir også lest for på fortellerrommet av bibliotekaren, og så legger hun ut anmeldelser. Ellers har vi generelt et stort fokus på lesing. Vi leser ofte når elevene spiser, i tillegg til i timene. Vi bruker Leseskogen til å legge ut anmeldelser, vi har stemt på nye dyr, vi har benyttet en del av spillene og benyttet tipsene på før- og etterlesing. Vi leser også andre anmeldelser for å få tips til nye bøker å lese. Elevene vurderer også om de syntes bokanmeldelsene er gode eller mindre gode, forteller Andersen.
Elevene på Kjelsås er vant til å bli lest høyt for, og de liker det veldig godt.
– De er også gode på å gi tilbakemeldinger på bøkene, sier Andersen. Det kan vi se på leseskogen.no. Det har kommet mange anmeldelser fra skolen.
Siden klassene ved Kjelsås hadde anmeldt bøker på leseskogen.no, var de med i trekningen av en bokpakke fra Foreningen !les, og vant. Nå går bøkene vi vant på rundgang i klassene, før de skal tilbake til biblioteket.
– I min klasse har vi akkurat lest «Ingen» av Svein Nyhus og vi leser litt i «Hvorfor smelter ost og ikke skinke?» noen ganger i uken, sier Andersen.
– Ellers så har vi akkurat hatt et stort tegneserieprosjekt der elevene har laget sine egne tegneserier og også lest mye tegneserier, sier Andersen.
Skoleåret 2015/2016