Kunnskapsministeren, Samira og skjelettene

Høytlesing: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen leser høyt fra Samira og skjelettene for elever ved Lilleborg skole og bjørnen Ursus under dagens lansering av Leseskogen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Høytlesing: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen leser høyt fra Samira og skjelettene for elever ved Lilleborg skole og bjørnen Ursus under dagens lansering av Leseskogen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

– Vi snakker veldig mye om at det er viktig å lese for å lære, fordi elever som forstår det de leser får lyst til å lære mer. Men å lese handler også om å oppleve hvor utrolig gøy det er å lese. Lesing er både veldig viktig og veldig fint, sier kunnskapsministeren.

Det er Foreningen !les som står bak Leseskogen. På leseskogen.no får elever på 1. og 2. trinn i norsk skole møte et univers der skogens dyr leser og anbefaler bøker.

– Det er en viktig kampanje Foreningen !les har lansert i dag. Det er bra at flere gode krefter jobber sammen for at barn skal oppleve mestring og glede og føle seg trygge når de leser, legger statsråden til.

Rektor ved Lilleborg skole, Gro Nordstrand, var stolt over å kunne lansere Leseskogen for elevene og av å få besøk av kunnskapsministeren.

– Bøker og lesing er en viktig del av skolehverdagen ved Lilleborg. Vi er opptatt av å finne gode aksjoner for å øke leselysten blant elevene, og Leseskogen er et veldig spennende tiltak. Dessuten er høytlesing en fin måte for elever, lærere og foreldre til å møtes rundt litteraturen på, sier Nordstrand.

– Og så er vi så heldige at kunnskapsministeren er her hos oss i dag, la hun til før et av dyrene i Leseskogen, bjørnen Ursus, tok over og presenterte seg selv, et utvalg bøker og de andre dyrene i Leseskogen.

Leseskogen skal gi barn, foreldre og lære fortløpende tips til bøker som egner seg for høytlesing. Lærere skal få forslag til hvordan de kan arbeide med litteratur i klasserommene og undervisningsopplegg knyttet til flere av bøkene som anbefales. Foreldre skal få råd til hvordan de kan gjennomføre høytlesing uavhengig av barnets ferdigheter og interesse for lesing.

– Med Leseskogen skal vi gi elever gode leseopplevelser, lærere verktøy for å jobbe med lesing og litteratur, og foreldre kunnskap om bøker og høytlesing. Interessen så langt er veldig god med over 30 000 påmeldte elever, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

– Gjennom Leseskogen vil barna få en inngang til litteraturen som er både spennende, morsom og lærerik, legger hun til.