Om høytlesingshistorien

 

«Sulten på skrekk» er vårens nye høytlesingshistorie i Leseskogen.

 

Til sammen fem kapitler i historien publiseres fortløpende i løpet av mars 2021.

Høytlesingshistorien har som mål å skape engasjement for lesing ved at læreren leser kapitlene høyt i klasserommet. Elevene vil få erfaring i å lytte til og samtale om en skjønnlitterær tekst, og de vil få mulighet til å uttrykke seg ved å tegne til kapitlene og delta i Leseskogens tegnekonkurranse.

For påmelding, fyll ut skjema nederst på siden.

Om historien

«Sulten på skrekk» er ikke en spøkelseshistorie, men er likevel en fortelling om et spøkelse. Dette spøkelset bor på en leirskole og er ganske lei av å skremme ungdommene som kommer på besøk. En dag kommer det heldigvis en gjeng med barneskoleelever til leirskolen som spøkelset vil bli bedre kjent med. Men kan spøkelser og barn bli venner?

Foto: Hannah Ersland

 

Om forfatteren: Bjørn Arild Ersland (f. 1965) har skrevet en rekke kritikerroste barnebøker, blant annet Gjøken (2011) og Hvor gammel blir en tiger? (2016). Han har også skrevet Bjørnen sover (2019) som følger bjørnen over et helt år. For litt eldre barn har han skrevet boka Kalde føtter, varme hjerter (2018), men som kan passe som høytlesingsbok for andreklassingene. Bjørn Arild Ersland er også en av forfatterne av det nye læreverket Fabel, og til sommeren kommer en ny bok: Katten og havet.

 

 

 

 

En historie i fem kapitler: Skoleklasser som ikke har vinterferie, kan lese første kapittel på leseskogen.no fra og med mandag 22. februar. Alle andre skoleklasser kan lese kapittelet uka etter vinterferien, fra og med mandag 1. mars. Deretter vil vi hver fredag legge ut et nytt kapittel i historien. Avsluttende kapittel publiseres fredag 26. mars.

Les kapitlene HER.

Send inn ideer til forfatteren

Hvert kapittel i historien publiseres på leseskogen.no, og klassene kan sende inn innspill og ideer til hva som skal skje videre i fortellingen. Vi vil videresende alle tilbakemeldinger til forfatteren underveis. På denne måten kan elevene bidra og hjelpe forfatteren i historieskrivingen.

Bli med på tegnekonkurranse

Vi inviterer alle klasser og elever til å bli med på tegnekonkurranse: Dere kan være med på å illustrere de fem kapitlene i historien.

Foreningen !les samarbeider med Kunst i Skolen, som bidrar med et flott undervisningsopplegg til tegnekonkurransen, «Å tegne til tekst». Undervisningsopplegget gir inspirasjon og tips til hvordan dere kan jobbe med tegning i klasserommet.

Til hvert kapittel kårer vi en klasse som vinner en pakke med flotte nye bøker. Tegningene vil bli vist i en digital utstilling i Kunst i Skolens kunstrom.

LAST NED LÆRERVEILEDNING HER (PDF)

Tips til gjennomføring

  • Les gjerne igjennom kapitlet før høytlesingen.
  • Forbered lesingen ved å snakke med elevene om hva de tror teksten kommer til å handle om, og hva dere husker fra siste kapittel.
  • Les teksten høyt for elevene. Se høytlesingstips HER.
  • Når dere er ferdige med å lese ukens kapitel, kan dere snakke om teksten og hvordan barna opplevde den.
  • Send inn elevenes forslag og tilbakemeldinger i eget skjema som følger kapittelet. Tilbakemeldingene sendes inn samme dag som dere leser kapittelet.
  • Bruk gjerne erfaringene fra samtalen som utgangspunkt hvis barna skal tegne og illustrere. Se undervisningsopplegg HER.
  • Tegnekonkurranse: Når tegningene er ferdige, sendes de inn til konkurransen (se mer informasjon over).

Hvis du har spørsmål, kan du ta kontakt med prosjektleder Sigrun Feiring: sigrun@foreningenles.no.

Påmeldingsskjema 

Kapitlene i fortellingen vil være tilgjengelig på leseskogen.no, men ved å melde på klassen vil du få e-post med beskjed når et nytt kapittel i historien er publisert.

Vi trekker også en heldig skole blant de påmeldte som får låne en av Kunst i Skolens vandreutstillinger gratis i fire uker!

 

[gravityform id=»126″ title=»false» description=»false» ajax=»true»]

 

Les historien HER.