Kapittel 2

Som inspirasjon til arbeidet med tegnekonkurransen har vi laget en lærerveiledning i samarbeid med Kunst i Skolen. Veiledningen kan lastes ned HER (PDF).

For at barna skal få kose seg med prosjektet, med lesing og tegning, anbefaler vi at dere legger til rette for en hyggelig stund. Det kan også være en god idé å henge opp bilder av dyrene i klasserommet (se utskriftvennlig utgave av dyrene her) eller å finne ut mer om dyrene ved å besøke dem her i Leseskogen (møt dyrene her).

Her er et forslag til gjennomføring i klasserommet:


• Forbered gjerne lesingen ved å snakke om hva dere tror teksten kommer til å handle om, hva dere husker fra siste kapittel eller liknende.
• Les teksten høyt for elevene. (Høytlesingstips)
• Når dere er ferdige med å lese ukens kapitel, er det en god ide å snakke om teksten og hvordan barna opplevde den.
• Bruk gjerne erfaringene fra samtalen som utgangspunkt når barna skal tegne og illustrere.
• Når tegningene er ferdige, sendes de inn til konkurransen. Husk å opplyse navn, klasse og skole og hvilket kapittel tegningene knytter seg til.

 

Innsendte tegninger til kapittel 2